Hörnefors Idrottsförening

Licenser för fotbollsspelare
Ungdomsregistrering 12-14 år

Från och med att spelaren fyller 12 år ska spelaren och dennes vårdnadshavare skriva under ett intyg att föreningen har rätt att registrera spelaren och att spelaren samtidigt medger att dennes personuppgifter får föras in i spelarregistret. Intyget, som gäller t.o.m. det år spelaren fyller 14 år, förvaras hos föreningen och ska på anmodan kunna uppvisas för Svenska Fotbollförbundet.

Licensiering från 15 år
Enligt Svenska Fotbollförbundets tävlingsbestämmelser måste alla spelare ha licens från och med det år man fyller 15 år för att få spela tävlingsmatcher. Första gången spelaren ska ha licens måste spelaren och spelarens vårdnadshavare skriva under ett licensintyg som ger föreningen rätt att ansöka om licens för spelaren. Spelaren får bara spela matcher i den förening som spelaren har licens för.
Obs! Spelare som varit ungdomsregistrerade i föreningen (12-14 år) blir automatiskt licensierade i föreningen. Dock krävs nytt licensintyg från 15 år för att licensieringen ska vara giltig.

Föreningsbyte
Om spelaren vill byta till en annan förening måste spelaren och båda föreningarna skriva på en övergångshandling som skickas till Svenska Fotbollförbundet. Övergångshandlingar finns på HIF:s kansli. Övergångstiden är minimum 7 dagar.

Hur ser spelarens försäkringsskydd ut?
Alla spelare som har licens är automatiskt försäkrade i Folksam. Försäkringen gäller vid skador som inträffar under träning, match och under resor till och från fotbollsplanen. Om ni vill ha mer information om gällande försäkringsvillkor kan ni vända er till Folksam, tfn 08-772 60 00.

Alla spelare oavsett ålder är försäkrade i en obligatorisk försäkring genom att vara medlem i HIF. Försäkringen ger dig ett grundskydd men du bör komplettera med en egen olycksfallsförsäkring e. dyl. för att få ett fullgott försäkringsskydd.

Blanketter
Licensintyg mfl blanketter kan ni ladda ner från www.svenskfotboll.se