Hörnefors Idrottsförening

HIF genom tiderna
Den 25 juli 1908 hölls första sammanträdet för bildande av en Idrottsförening. Föreningens förste ordförande blev Rick Öberg. Föreningen fick namnet Idrottsföreningen Drott i Hörnefors.

I protokoll från det 24 januari 1909 inlämnades rapport om förfrågan hos Disponenten om upplåtande av idrottsplan och anskaffande av redskap. Idrottsplan skulle föreningen få å Gran, vidare erhöll föreningen följande redskap: 1 st stötkula mans, 2 st kastspjut, 2 st diskus, 1 st språngstaf av bamburör, 1 ställning för höjdhopp, 2 par målvaktshandskar och 1 st sparkboll.

”Vidare beslöts att skidtävling skulle hållas”. Detta torde vara föreningens första idrottsarrangemang. Tävlingen skulle företagas endast av föreningens medlemmar.

Vid senare möte den 7 mars 1909 bestämdes att skidtävlingen skulle gå på följande bana, Hörnefors-Norrbyn-Ängersjö-Hörnefors och uppdrogs åt A Johnsson att gå upp skidspåret samt på samma gång mäta sträckan. Banan för de yngre skulle gå sträckan Hörnefors-Afdragsmyran-Bjenberg och samma spår tillbaka. Starten skulle ske kl 7.00 f.m.!

I protokoll från den 21 september 1909 beslöts att deltaga i tävling i fotboll onsdagen den 3 oktober kl tre em anordnad av IF Umeå. Detta är den första fotbollstävlingen som omnämns.

Fram till mötesprotokoll den 21 september 1909 kallades föreningen för Idrottsföreningen Drott. Från mötesprotokoll den 10 januari 1910 heter föreningen Hörnefors Idrottsförening. Orsak till namnbytet finns ej angivet.

Den 1 maj 1910 beslöts att föreningen skulle söka inträde i Svenska fotbollsförbundet.

Vid möte den 6 september 1911 invaldes hrr Karl Kempe och Th Hellström som föreningens första hedersledamöter.

Den 22 augusti 1910 anordnades en idrottstävling till vilka följande föreningar inbjöds IF Friska Viljor, Köpmanholmens IF, Domsjö IF, Nordmalings IF, UCIF Umeå, IFK Umeå, Västerbottens Regemente IF, IFK Skellefteå och Norrbyskärens IF. Tävlingen skulle omfatta följande grenar: Fotboll, stav- höjd- längd- och trestegshopp, diskus- och spjutkastning, kulstötning samt löpning 100 och 5000 meter.

Vid föreningens årsmöte den 23 januari 1913 upplästes en inbjudan från Västerbottens Skidlöparförbund där föreningen inbjöds att sända deltagare till uttagstävlingen på skidor inför Nordiska Spelen i Stockholm den 9-16 februari. Beslöts att sända G Josephsson, Hj Lundin och Lambert Hörnqvist.

År 1924 var första året som Hörnefors IF deltog i fotbolls DM. På ett sammanträde den 17 februari 1924 meddelades att föreningen skulle hålla en aftonunderhållning där ett teaterstycke skulle spelas. Stycket skulle bli ”En svartsjuk tok” och spelas av fruarna Ida Dehlin, Betty Backlund och hrr Karl Delin, Edvin Tegenfeldt samt Halvar Johansson.

År 1925 begärde föreningen inträde i Svenska Bandyförbundet. Föreningen tillhörde dessutom sedan tidigare Svenska Idrottsförbundet, Svenska Fotbollsförbundet, Svenska Skidförbundet, Västerbottens Idrottsförbund och Västerbottens Fotbollsförbund.

I årsmötesprotokoll från den 30 januari 1926 ”beslöts att gå i författning om att bygga ett idrottshem och fick styrelsen i uppdrag att realisera förslaget”.

Vid ett sammanträde den 11 oktober 1927 upplystes om att arbete med ”Huset” skulle påbörjas onsdag den 12 oktober 1927. Gymnastiklokalen (Idrottshuset) invigdes den 9 november 1930.

1955 invigdes IP Grahn (numera Nordahlsvallen) med ett publikrekord på 6000 personer.
Publikrekord

Ett helt otroligt publik rekord för Hörnefors gamla fotbollsplan vid Hörneån sattes den 12 juli 1953, då ett med bröderna Gunnar och Bertil Nordahl förstärkt HIF mötte Lycksele IF, då räknat till Norrlands bästa lag, där ett till 2000 beräknat besökarantal kom att uppgå till 5000 !
Hur många som såg något av matchen är svårt att säga, men att ingen trillade i Hörneån är helt säkert.

Resultatet av matchen blev Lyckseleseger med 5-3, men det får HIF skylla på att Knut Nordahl var förhindrad att medverka. Gunnar gjorde två av målen och berättade efteråt, att han aldrig varit så nervös inför en match som denna. Detta sedan han från föräldrarnas hem sett bil efter bil och även bussar rulla förbi med riktning mot fotbollsplanen. Drygt 500 bilar fyllde alla tänkbara områden för parkering i samhället.

Sagan om Hörnefors IF
Daniel Marklund och Andreas Carlbom

Hörnefors. En tätort 25 km utanför Umeå som fostrat världsspelare i både fotboll och innebandy.

Mitt i Hörnefors står en staty av den svenske centerforwarden Gunnar Nordahl (1921-1995). Fyra SM-guld. OS-guld i London 1948. Skytteligavinnare i Italien fem gånger. 210 mål på 257 matcher för AC Milan. Tre tunga smeknamn – Il Cannoniere (skyttekungen), Il Pompiere (brandmannen), Il Bisonte (bisonoxen).

Ja, ni förstår – det är en mäktig man som Hörnefors har fostrat här.

Nästan lika mäktig är den HIF-fostrade IBK Dalen-legenden Daniel Marklund.
Förmodligen Sveriges mest underskattade innebandyspelare genom tiderna. Ändå har han ett VM-guld – och en väldigt sällsynt JSM-medalj med Hörnefors IF (det laget lär förmodligen aldrig mer ta en medalj i SM-sammanhang). Denna medalj spelades som ni förstår mer eller mindre hem på egen hand av det krulliga yrvädret på kanten.
Daniel Marklund var en solklar världsspelare i sina bästa stunder. Men tyvärr var han väldigt hämmad av en trasslig kropp.

Knut, Bertil, Gunnar, Gösta och Göran
Bröderna Dehlin
Fotbollslaget från Hörnefors 1924, med Felix Dehlin markerad i övre raden.