Hörnefors Idrottsförening

Hörnefors IF:s värdegrund
Idrottsrörelsens värdegrund – allas angelägenhet

Svensk idrott – världens bästa. Det är den vision svensk idrotts högsta beslutande organ, RF-stämman, fastslagit. Den handlar till exempel om att välkomna alla in i en idrottsrörelse där varje människa har en plats och en uppgift. En idrottsrörelse med ett enat fokus kring sunda värderingar och en tro om att just dessa skapar grunden för en idrott i världsklass. Värdegrunden sammanfattas i fyra hörnpelare:

• Glädje och gemenskap
• Demokrati och delaktighet
• Allas rätt att vara med
• Rent spel

RF:s visselblåsare

I en förening ansvarar medlemmarna och, ytterst, den valda styrelsen för att föreningen följer idrottsrörelsens värdegrund. Därför ska visselblåsartjänsten normalt inte användas för ärenden som handlar om avvikelser från värdegrunden. I första hand kan en medlem som misstänker avvikelser från värdegrunden alltid vända sig föreningens styrelse.

Det kan dock finnas känsliga ärenden då man inte vill eller vågar berätta den normala vägen, men ändå vill göra sin röst hörd. Genom visselblåsartjänsten erbjuder Riksidrottsförbundet en möjlighet att konfidentiellt kommunicera misstankar om avvikelser från värdegrunden inom idrotten. Tjänsten är viktig för att minska risker och för att upprätthålla förtroendet för hela idrottsrörelsens verksamhet.

Visselblåsarmeddelanden kan lämnas öppet eller anonymt.

Våra idrotter
Föreningen erbjuder följande idrotter från året barnen fyller 7 år.
  • Fotboll
  • Friidrott
  • Simning
  • Innebandy
Föreningen har verksamhet för barn, ungdom i fotboll och i innebandy även ett herrlag. I simning och friidrott våra individuella idrotter deltar i dag barn och ungdomar.

Om ni är intresserade av att börja idrotta i HIF, kontakta kansliet 076 202 10 18, 1908hif@gmail.com så hänvisar vi er vidare till rätt lag och person. Om ni vill läsa mer om något av våra lag, klicka fram rätt lag via översta menyraden (Fotboll/Innebandy/Friidrott/Simning så kommer du till idrottens och lagens egna hemsida.

Föreningens verksamhet är i ständig rörelse. Vi behöver hela tiden nya ledare som kan sköta de verksamheter vi har.
Vi behöver även sponsorer och bidragsgivare för att få verksamheten att gå runt. Vi behöver kunder i kiosken på Bråvallahallen
och Nordahlsvallen, och så vidare. Kort sagt, för att överleva och utvecklas behöver föreningen allas Ert stöd och engagemang."

Föreningen omsätter ca 2 Mkr där en tredjedel av våra intäkter kommer från kommunala och statliga bidrag som tex aktivitetsstöd.
Några större inkomstkällor är följande: Deltagaravgifter på ca 300 Tkr, lotterier och eget arbete ca 150 Tkr, försäljningsintäkter
för kiosk och servering ca 130 Tkr.

Sponsringen från företagssidan är i dagsläget förhållandevis lågt (50000 kr) och där vill  föreningen arbeta mer aktivt
tillsammans med er sponsorer.

Idrottsrörelsen är en viktig del av samhället. För Hörnefors IF är detta en bokstavlig sanning, vi är den största idrottsföreningen
i Hörnefors med omnejd. Vi har idrotterna fotboll, innebandy, simning och friidrott och föreningen har idag ca 700 medlemmar.
Grunden i föreningen är våra ledare som lägger ner mycket ideell tid. Vi skulle inte heller klara oss utan vårt kansli,
som sköter administrationen, och alla andra ideella krafter.

Vår ambition är att Hörnefors IF ska ha en bred verksamhet, där så många som möjligt kan och vill vara med.
Vår filosofi är att träning och tävling först och främst skall vara roligt och utvecklande, där resultat och framgång är ett
medel för att uppnå detta, mer än ett mål i sig. Vi har också medvetet låga avgifter, för att så många som möjligt skall
kunna vara med i våra verksamheter.

Välkommen till
Hörnefors IF, som medlem, som förälder, som ledare eller som sponsor!